Studium Interwencji Kryzysowej (online) - Edycja XXX- Jesień 2025

Ilość wolnych miejsc: 3
Terminy szkolenia: 04.10.2025, 05.10.2025, 08.11.2025, 09.11.2025, 06.12.2025, 07.12.2025, 10.01.2026, 11.01.2026, 07.02.2026, 08.02.2026, 07.03.2026, 08.03.2026, 11.04.2026, 12.04.2026, 23.05.2026, 24.05.2026
Liczba dni szkolenia: 16
Godziny zajęć: 09:00-16:00
Miejsce szkolenia: Online - Platforma ZOOM
Termin zgłoszenia: 2025-11-08
Pobierz pdf Zapisz się on-line
Zjazd I 
Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. 

1. Definicja kryzysu. Charakterystyka kryzysu. 
2. Interwencja kryzysowa i jej modele. 
3. Cechy osób prowadzących interwencję kryzysową. 
4. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. 
5. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej. 
6. Ocena natężenia kryzysu w interwencji kryzysowej. 
7. Ocena sposobu funkcjonowania klienta w interwencji kryzysowej. 
8. System Oceny Selekcyjnej. 
9. Kontakt z klientem w interwencji kryzysowej. 
10. Działanie w interwencji kryzysowej. 
11. Strategie prowadzenie interwencji kryzysowej przez telefon. 
12. Podstawowe reguły prowadzenia poradnictwa dla trudnych klientów. 
13. Różnice między interwencją kryzysową a poradnictwem długoterminowym. 
14. Stany transkryzysowe w terapii długoterminowej. 


Zjazd II 
Interwencja kryzysowa w kryzysie zagrożenia życia - samobójstwa. 

1. Zachowania samobójcze – czynniki kliniczne, społeczne, osobiste. 
2. Cechy charakterystyczne osób popełniających samobójstwo. Syndrom presuicydalny. 
3. Dynamizm samobójstwa. Fazy procesu samobójstwa. 
4. Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Motywy samobójstw młodych ludzi. 
5. Mity o samobójstwie. 
6. Analiza samobójców. 
7. Samobójstwo – znaki ostrzegawcze. 
8. Formularz Oceny selekcyjnej w odniesieniu do problematyki zagrożenia życia. 
9. Pomoc psychologiczna dla osób o skłonnościach samobójczych – poradnictwo w kryzysie. 
10. Strategie interwencji wobec samobójstwa. 
11. Zapobieganie samobójstwom – opracowywanie terapii prewencyjnych. 
12. Stres i żałoba po samobójstwie. 
13. Spotkanie postinterwencyjne. 
14.Opieka nad osoba po próbie samobójczej. 
15.Opieka nad rodziną samobójcy. Wskazówki dla rodziny pogrążonej w żałobie. Jak pomóc osobie osieroconej? 


Zjazd III 
Interwencja kryzysowa w sytuacji napaści i przemocy seksualnej.

 1. Podstawowe założenia dotyczące gwałtu. 
2. Mechanizmy gwałtu: 
   a) mechanizmy psychospołeczne i kulturowe, 
   b) czynniki społeczne, 
   c) czynniki kulturowe, 
   d) czynniki osobiste i psychologiczne. 
3. Mity związane z gwałtem. 
4. Uraz spowodowany gwałtem. 
5. Najistotniejsze źródła wsparcia. 
6. Krzywdzenie dzieci - definicje. 
7. Czym jest wykorzystywanie seksualne? 
8. Niespecyficzne objawy krzywdzenia dzieci. 
9. Objawy wykorzystywania seksualnego. 
10. Rozmowa z dzieckiem. 
11. Interwencja, czyli jak pomóc dziecku? 
12. Artykuły KPK dotyczące wykorzystywania seksualnego. 
13. Wzory pism procesowych.


Zjazd IV
Interwencja kryzysowa w sytuacji straty osobistej, śmierci, żałoby.

1. Charakterystyka kryzysu psychologicznego. Kryzys straty i żałoby. 
2. Dynamika procesu żałoby w rodzinie. 
3. Fazy procesu żałoby. 
4. Reakcja na stratę u osób dorosłych i dzieci. 
5. Objawy patologizacji procesu żałoby. Żałoba o przebiegu nietypowym – czynniki ryzyka i mechanizmy patologiczne. 
6. Żałoba po śmierci samobójczej. 
7. Żałoba po stracie nienarodzonego dziecka. 
8. Model interwencji kryzysowej w sytuacji straty i żałoby. 
9. Kryzys żałoby u prowadzącego interwencję. 
10. Zasady budowania kontaktu z dzieckiem w interwencji kryzysowej w sytuacji żałoby, straty. 
11. Dziecko w sytuacji straty rodziców, rodzice w sytuacji straty dziecka. 
12. Zasady prowadzenia debriefingu. Zastosowanie, cele, procedury. 
13. Terapia patologicznego procesu żałoby. 
14. Kryzys nadchodzącej śmierci w wyniku choroby – przekazywanie informacji osobie chorej.


Zjazd V 
Interwencja kryzysowa w sytuacjach katastrofy i porwania zakładników.

1. Charakterystyka doświadczenia traumatycznego. 
2. Charakterystyka kryzysów środowiskowych, katastrof. 
3. Portret psychologiczny ofiar wydarzeń losowych. 
4. Reakcje psychologiczne uczestników na kryzysy środowiskowe i katastrofy. 
5. Diagnoza ASD i PTSD. 
6. Identyfikacja zasobów radzenia sobie z sytuacją kryzysową osób dotkniętych katastrofą. 
7. Cele interwencji kryzysowej w sytuacji katastrofy. 
8. Selekcja poszkodowanych, metody szybkiej diagnozy głębokości uszkodzenia przez uraz. 
9. Indywidualna i grupowa interwencja kryzysowa wobec ofiar kataklizmów i katastrof. 
10. Zasady pomagania grupom i społecznościom. 
11. Proces debriefingu i defusingu. 
12. Psychologia dynamiki napadów i porwań. 
13. Reakcje wpływające na podniesienie zagrożenia utraty życia. 
14. Techniki negocjacji ze sprawcą napadu lub porwania, strategie interwencji kryzysowej w sytuacji napadu lub porwania. 


Zjazd VI 
Interwencja kryzysowa wobec ofiar przemocy.

1. Czym jest przemoc? 
2. Rodzaje przemocy. 
3. Przemoc jako zjawisko cykliczne. 
4. Skutki przemocy u ofiar małoletnich i dorosłych. 
5. Portret ofiary. Zjawisko wyuczonej bezradności. 
6. Dynamika zjawiska przemocy domowej. 
7. Zasady kontaktu z ofiarą przemocy. 
8. Prawo a ofiary przemocy. 
9. Kim jest sprawca? 
10. Zasady kontaktu ze sprawcą przemocy. 
11. Budowanie strategii postępowania w sytuacji przemocy domowej. 
12. Procedura Niebieskiej Karty. 


Zjazd VII 
Interwencja kryzysowa w kryzysie uzależnień.

 1. Charakterystyka uzależnienia. 
2. Metody diagnozy uzależnień. 
3. Portret psychologiczny osoby uzależnionej. 
4. Skutki uzależnienia od alkoholu. 
5. Kobiety i alkohol. 
6. Fazy uzależnienia. 
7. Mity związane z alkoholizmem. 
8. Zespoły związane z używaniem i nadużywaniem alkoholu. 
9. Mechanizmy psychologiczne w uzależnieniu. 
10. Specyfika polskiego lecznictwa. 
11. Metoda interwencji wobec osoby uzależnionej od alkoholu. 
12. Interwencja w sytuacji, gdy ktoś bliski nadużywa alkoholu - możliwości. 
13. Problemowe picie a uzależnienie. 
14. Testy przesiewowe. 
15. Skuteczne pomaganie w problemach związanych ze spożywaniem alkoholu. 
16. Picie alkoholu o niskim poziomie ryzyka szkód. 
17. Picie ryzykowne i szkodliwe – interwencja w kierunku ograniczania lub zaprzestania picia alkoholu. 
18. Interwencja wobec osób uzależnionych od alkoholu. 
19. Zasady prowadzenia rozmów z osobą uzależnioną. 
20. Rozmowa z osoba tzw. współuzależnioną – zalecana strategia w pierwszym kontakcie. 
21. Opis innych środków psychoaktywnych. 
22. Skutki uzależnienia od narkotyków. 
23. Rodzice młodych osób zażywających narkotyki/alkohol. 
24. Pomoc dla rodziców – jest jednocześnie pomocą dla dzieci? 
25. Co robić kiedy podejrzewasz dziecko o kontakt z narkotykami. 
26. Zagrożenia związane z internetem


Zjazd VIII 
Interwencja kryzysowa u ofiar mobbingu i agresji. Stres i wypalenie zawodowe u pracowników interwencji kryzysowej. 

1. Zjawisko mobbingu i jego charakterystyka: 
   a) objawy mobbingu, 
   b) mobbing a stres, 
   c) mobbing a cechy organizacji, 
   d) formy mobbingu, 
   e) rodzaje mobbingu (poziomy, pionowy, pochyły), 
   f) typologia sprawców, 
   g) fazy mobbingu (faza wczesna z fazą rozszerzania się mobbingu; faza "stabilnego mobbingu", faza zaawansowana), 
   h) postępowanie w przypadku mobbingu, i) mobbing a prawo. 
2. Zjawisko wypalenia zawodowego i jego charakterystyka – obraz wypalenia zawodowego i jego skutki dla osób pracujących z ludźmi: 
   a) etapy wypalenia (etap "miesiąc miodowy", przebudzenie, szorstkość, wypalenie pełnoobjawowe, odradzanie się). 
3. Przyczyny pojawienia się syndromu wypalenia zawodowego: 
   a) czynniki indywidualne przyczyniające się do wypalenia zawodowego, 
   b) czynniki interpersonalne przyczyniające się do wypalenia zawodowego, 
   c) czynniki organizacyjne przyczyniające się do wypalenia zawodowego, 
   d) specyfika pracy z klientem, 
   e) wsparcie społeczne a zapobieganie wypaleniu zawodowemu, 
   f) chroniczny stres. 
4. Pracoholizm a wypalenie zawodowe: 
   a) uzależnienie od pracy, 
   b) objawy zdrowotne w uzależnieniu od pracy, 
   c) objawy wypalenia zawodowego (fizyczne, emocjonalne i behawioralne, rodzinne i społeczne, związane z pracą), 
   d) poczucie braku kontroli, 
   e) negatywne myślenie, 
   f) utrata celu, sensu i energii, 
   g) wyłączanie się z życia społecznego. 
5. Stres w zawodach społecznych: 
   a) definicje stresu (stresory, deprywacje, frustracje, sytuacje bolesne, sytuacje zagrożenia, sytuacje konfliktowe), 
   b) fazy stresu biologicznego, 
   c) fazy stresu psychologicznego. 
6. Wpływ osobowości i temperamentu na funkcjonowanie w warunkach stresu: 
   a) osobowość a odporność, 
   b) zasoby osobiste, 
   c) uważność, 
   d) asertywność,  
   e) zdrowe związki, 
   f) wszechstronność i integracja, 
   g) wzór zachowania: typ A, typ B, typ C, 
   h) poczucie koherencji, i) objawy stresu na poziomie indywidualnym, interpersonalnym i na poziomie organizacji. 
7. Czy stres jest potrzebny, czyli o pozytywnych stronach stresu. 
8. Jak można zarządzać własnym stresem: 
   a) filozofia "work-life-balance", 
   b) etapy prewencyjnego zarządzania stresem. 
9. Wybrane techniki zarządzania stresem. 
10. Zarządzanie czasem i delegowanie zadań – zasada Eisenhowera. 
11. Planowanie i wyznaczanie celów metodą SMART.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej skontaktuj się z naszym konsultantem:

Aleksandra Gumna

Aleksandra Gumna

Opinie uczestników
  • Szkolenie przeprowadzone bardzo profesjonalnie. Otrzymałam praktyczne narządzia do pracy terapeutycznej.
    Agnieszka Tokarz
  • Polecam ! Najważniejsze dla mnie było to, że szkolenie prowadziła osoba, która na co dzień zajmuje się pracą terapeutyczną. Oprócz warsztatu otrzymałam także skrypt z wiedzą teoretyczną. Dziękuję !
    Monika Skrzelska
  • Byłam uczestnikiem Studium Asystenta Rodziny. Zajęcia przemyslane i aktywizujące uczestników. Miejsce szkolenia sympatyczne. Polecam DCP na szkolenia.
    Jolanta Wnukowska
  • Ukończyłam Studium Terapii Rodzin. Jestem bardzo zadowolona z wiedzy, którą zdobyłam. Wysoki poziom. Wykładowcy byli kompetentni, dzielili się swoimi doświadczeniami.
    Wiesława Głuchowska
Newsletter

Wpisz swój email, jeśli chcesz otrzymywać informacje o DCP.

Wybierz, która dziedzina Cię interesuje:

 

Wpisz swój email, jeśli chcesz usunąć z bazy newsletterów.

 

Kontakt

Dolnośląskie
Centrum Psychoterapii

ul. Dyrekcyjna 37/47
50-528 Wrocław

tel: +48 71 332 36 70
tel: +48 71 361 60 35

e-mail: info@dcp.wroclaw.pl

Mapa dojazdu Dolnośląskie Centrum Psychoterapii

Jesteśmy członkiem:

PIFS